Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Holan je prostě Holan. Nelze ho nahradit. Vůbec, básníci naší země, to jsou mistři slova a český jazyk je pro ně ideální nástroj. Díky za vzpomínku. K níže jmenovaným bych ráda přidala mého oblíbeného Jana Vladislava, básníka a také nezapomenutelného překladatele a vypravěče pohádek. A možná také z dnešní generace takové, jako jsou Dědeček, Čepelka, Bok, Žáček... Byl by to dlouhý seznam od časů, kdy se vydávaly prvně knihy. Děkuji Marku a pozdravuji. :-)VR^

1 0
možnosti
Foto

Jsem moc rád, Dano, že zmiňujete další jména, další básníky. Ano, Holan je jen jeden, ale trochu by mi bylo úzko, kdyby byl zároveň s tím označován za "jediného". Ale je pavda, že některé básníky jsem si zamiloval a jiní mě míjejí, anebo je míjím já, nepotkáváme se. Je to podobné jako v malbě či hudbě, najdou se věhlasní umělci, kteří člověku osobně sednou anebo nesednou, prostě to tak je.

Děkuji za zastavení, mějte se moc hezky. :-):-):-)

0 0
možnosti
Foto

Filipe, samému mi dělalo radost psát aspoň pár stručných řádků o tomto skvělém básníkovi a procházet jeho verše.

Jsou i další moc dobří, například u nás méně známý František Listopad, který žil v emigraci v Portugalsku a dožil se úctyhodného věku (1921 - 2017). A silná je sestava jako Jan Zahradníček, Václav Renč, Zdeněk Rotrekl a další, kteří byli za komunistického režimu dlouho ve vězení... Jan Zahradníček byl odsouzen na 13 let (!) Zažil velice kruté podmínky věznění, na jehož přímé následky zemřel v roce 1960, krátce po propuštění. Zdeněk Rotrekl měl dostat trest smrti (!), který mu by změněn na doživotí a nakonec byl propuštěn na amnestii v roce 1962. Václav Renč byl odsouzen na 25 let vězení (!) a také byl propuštěn na amnestii v roce 1962. Vladimír Holan měl relativní štěstí, že byl po roce 1948 "jenom" tvrdě odstaven a dlouho pak žil v zahořklém ústraní. To je smutný obraz komunistického "humanizmu"

...

Ale básníci to byli skvělí

0 0
možnosti

Je potěšující, že není náš přítel zapomenut. R^V!!

1 0
možnosti
Foto

Jsem rád, Zdeňku a děkuji za zastavení! :-)

0 0
možnosti

Děkuji za pěknou vzpomínku, Marku, Holan je můj nejoblíbenější básník. Dokonce jsem do něj byla zamilovaná, když jsem ho v rané dospělosti objevila;-D. Vyslovuje to, na co se sama neumím zeptat nebo to popsat, co je v hloubi hluboké... Míří do srdce, vidí do morku kosti a šeptá tu nádheru do ouška...:-)R^

2 0
možnosti
Foto

Moc děkuji za milou odezvu, Ivo. Holan je určitě výjimečný.

V době střední školy (odkud je i dávná kamarádka, o níž jsem se zmínil), mě fascinoval Václav Hrabě. A taky Petr Skarlant, jehož básně jsme po večerech recitovali. Ale Václav Hrabě odešel velice brzy, je ho velká škoda. A od Petra Skarlanta se mi stejně nejvíce líbily ty starší věci. Novější tvorba se mi nějak vzdálila, nevím přesně proč, možná je to moje chyba...

2 0
možnosti

Velice jste mě tímto článkem potěšil, Marku. Holan je mým vůbec nejoblíbenějším českým básníkem, konvenuje mi na něm úplně všechno, jeho verše nikdy nebyly prvoplánové výkřiky, doloval je ze sebe evidentně ztěžka, pracně. Dýchají na mě svou mystikou, jazykovým i myšlenkovým novátorstvím, dokázal mluvit i o velice složitých emocích a hnutích mysli. Byl velice vzdělaný, skvostný překladatel, slovní zásobou opulentní - a stejně si vymýšlel další kouzelné novotvary. Vyznal se i v ženské duši, což nám, mužům, není příliš dáno:

A někde uprostřed mne poznáváš jak okraj studně

a někde při okraji

obraz tvé krve tone ve mně vzestupně a bludně.

K tobě se vzdaluji.

Prostě nádhera. Černý anděl. A druhý zmíněný - Jan Skácel, též můj favorit. Také skvělý, i když jinak. Možná o něco méně komplikovaný než Holan ve výpovědích, ale hluboký v emocích a líčení nálad. Každá zmínka o nich dvou, abychom nezapomínali, jaké poetické virtuosy jsme také měli, je záslužná. Tleskám.

4 0
možnosti
Foto

Jejda, napsal jste to o Holanovi krásně, takhle bych to neuměl. V souvislosti s jeho poezií se mi ještě vynořila vzpomínka na mocné, hutné červené víno z jedné oblasti v jižním Toskánsku. Bylo v něm cítit všechno, hlína, tuf, pach kůže oslíka, který táhne z vinohradu káru s úrodou do lisu, dubový soudek a slaná vůně větru od moře... Bylo omamné už při první sklenici, ale člověk je mohl pít dlouho do noci aniž by se opravdu opil. A ráno, když se vzbudil, neměl ani nejmenší bolení hlavy... Jan Skácel je v dané analogii jak ta nejlepší moravská vína

Dík za zastavení a hezký komentář

1 0
možnosti
Foto

Ptala se tě mladá dívka: Co je poesie?

Chtěl jsi jí říci: Také to že jsi, ach ano, to že jsi,

a že ve strachu a úžasu,

které jsou svědectvím zázraku,

bolestně žárlím na plnost tvé krásy,

a že tě nesmím líbat, a že s tebou nesmím spát,

a že nic nemám, a že ten, kdo nemá, co by daroval,

musí zpívat ...

Ale neřekl jsi jí to, mlčel jsi

a ona ten zpěv neslyšela ...

2 0
možnosti
Foto

Marku, Holan je moje krevní skupina, pamatuji, jak vycházel v mininákladu ještě za komunistů a to v trojknize spolu s "básníkem" Sýsem a ještě někým. Můj kamarád Roman požádal tehdy prodavačku, aby mu dala jen to Holanovu knihu, že ty ostatní nechce. Odpověď prodavačky vešla do dějin naší komunity:

"To ste dobrej, pane. Kdybych to dělala, tak nám tady zbudou samý Sýsi".

R^

5 0
možnosti
Foto

To je kouzelná historka, Tomáši ;-D;-D;-D Samí Sýsi! Paní prodavačka věděla!

Děkuji za nakouknutí :-)

0 0
možnosti
Foto

R^:-) je trochu škoda, že i na internetu se jeden dozví, jak sbírka lidových básní a písní Láska a smrt, která přibližuje neznámé od různých jiných básníků, sběratelů a také a hlavně tvorbu lidovou , méně známou. A nepodá ale u databáze knih a nikdo tu zprávu, pro co ji společně s Františkem Halasem tehdy sebrali, proč to udělali.

Tak jako nás posiloval Cirkus Humberto , mělo být tohle vzedmutím proti němčině a důkaz, jak krásný a bohatý jazyk máme. Co jsme zač...nikoliv jak ničím nejsme...leda k poněmčení. Byla to ta revolta jinotaje, která se děje, když umění najde cestu, co ji nenajde svoboda. Tu knížku jsem dostala od bývalého žáka , skoro ji nikde nenjdete a nic o ní nikde není. Knížku vydali tuším v roce 1942. :-) Holan je úžasný . R^

3 0
možnosti
Foto

R^VR^ Díky! Máte pravdu, o té zmiňované knížce ani já nic nevím. Ale nejsem, coby polovzdělanec a nedouk, žádným relevantním vzorkem ;-D

Internet se stále více podobá regálům v hypermarketu. Je přecpáno hodně průměrnými až šuntózními produkty chrlenými ve velkém (viz např. totálně nejedlé "agro - uzeniny"), ale kvalitní věci je v té záplavě velmi těžké najít

Holan je úžasný!

2 0
možnosti
  • Počet článků 1002
  • Celková karma 21,53
  • Průměrná čtenost 1193x
Výtvarný umělec, kurátor výtvarných projektů, publicista

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy