Čtvrtek 23. ledna 2020, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. ledna 2020 Zdeněk

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B66o80h92u49m19i31l 19V88a82n75ě46k 5352145982496

Archeologický průzkum prokázal přesnou polohu provizorního hřbitova kam se začali pohřbívat oběti epidemie tyfu poté co je nebylo možné pohřbívat na mirovickém hřbitově, do té doby používaném. O existenci tohoto nouzového hřbitova poblíž tábora se vědělo. Při průzkumu byly lokalizovány polohy jednotlivých hrobů a při odkrytí jednoho z hrobů byla nalezena žena pohřbená v rakvi.

Tady se ovšem naskýtá otázka, zda bylo běžné, že se oběti z koncentračních táborů pohřbívaly na normálním hřbitově nějaké obce, či zda byly pohřbívány v rakvích do samostatných hrobů? Běžně se v souvislosti s koncentračními tábory uvádějí velkokapacitní krematoria, společné hroby se stovkami či spíše tisícemi mrtvých, nebo hromadné spalovánív otevřených jámách, Od toho se situace v Letech značně liší

+1/0
13.9.2019 14:12

S20t61a86n72d13a 91N77o31v30á20k 8859633446544

:-)...........RvRvRv

0/0
13.9.2019 10:20

Smazaný příspěvek

Příspěvek byl odstraněn autorem blogu. Opakované vložení může být smazáno redakcí.

Smazaný příspěvek

Příspěvek byl odstraněn autorem blogu. Opakované vložení může být smazáno redakcí.

Smazaný příspěvek

Příspěvek byl odstraněn autorem blogu. Opakované vložení může být smazáno redakcí.

M65a11r80t12i14n12a 95M91o68u11d39r75á 7780963736829

Jak chcete usmiřovat kvůli dávno minulému zlu, když účastníci dávno nežijí?

+1/0
11.9.2019 19:06

J98i11ř21í 30S60v50o72b20o75d36a 9695178193506

Pane Trizuljaku, v níže uvedeném příspěvku jste poukázal na klíčovou informaci, a totiž na tu, že na režimu tábora v Letech se podíleli čeští dozorci. Dokonce jste uvedl toto: "někteří přeživší z táborů v Letech a Osvětimi tvrdí, že byli čeští dozorci dokonce krutější než Němci".

To je přesně ono. Nebojte se, nehodlám to rozporovat. Ale právě tato skutečnost byla základem tlaku "Výboru OSN pro lidská práva" na českou vládu. Dvakrát, tedy v roce 2005 a 2008 vyzval českou vládu k přemístění vepřína také Evropský parlament, kde hlavní iniciativu vedli němečtí poslanci. Konečně se totiž objevilo místo, kde lze tepat vinu Čechů. Pokud by totiž stejnou pozornost věnovali například mnou zmiňovanému koncentračnímu táboru v Litoměřicích, kde zahynulo nejméně třicetkrát více lidí, museli by se dívat nejenom na tisíce umučených obětí, ale také na tváře svých předků a spoluobčanů, kteří se těchto masakrů přímo účastnili a navíc v masovém měřítku. Stejně by to dopadlo na stovkách míst v českém pohraničí, kde nacisté na poslední chvíli likvidovali vězně při transportech a pochodech smrti.

Je to nedůstojné těch lidí, kteří v Letech zahynuli, ale především němečtí politici si z nich udělali nástroj vydírání české vlády. Neexistuje žádná iniciativa ze strany Německa, která by byla svou intenzitou srovnatelná s tím, co vidíme v případě tábora v Letech. Ani koncentrák a ghetto v Terezíně, ani Lidice a Ležáky, ani nacistický masakr vězňů v Krupce nestojí Evropskému parlamentu za tak mimořádnou pozornost, jako tábor v Letech. Konečně je tu "bič na Čechy". Právě tohle politikum v pozadí mně na tom vadí.

+1/0
11.9.2019 18:57

M18a19r87e37k 41T12r36i58z76u38l42j11a21k 8780626247637

Pane Svobodo,

1/ Je to spíše naše ostuda, že se i čeští četníci podíleli na té hrůze genocidy Romů. Ale je také známou věcí, že ne všichni čeští dozorci byli stejní. Byli i ti, kdo měli soucit a snažili se vězňům pomáhat nebo jim jejich úděl ulehčit. Tem, kdo projevili lidskost se sluší vzdát čest..

2/ Mně osobně je úplně jedno, odkud vyšla iniciativa, abychom něco dělali s místy, kde se ten tábor nacházel. Někde níže v této diskusi si kdosi stěžoval na Václava Havla, že s tím "začal on". Já na Havla rozhodně nadávat nebudu, jsem rád, že pravidelně připomínal potřebu lidskosti a slušnosti. To je totiž slušné, normální a správné, že se v civilizovaných zemích vzdává úcta obětem na takových místech utrpení. A tedy jsme anebo se postupně stále více stáváme civilizovanou zemí také díky jednomu dílčímu detailu, tedy například i tím, že se připravuje výstavba pomníku v Letech.

3/ Proti Vašemu návrhu zabývat se pomníkem obětem nacistického zla v Litoměřicích nic nemám. Je to dobrá idea, jsem pro.

4/ Vztyčení podobného pomníku má velkou hodnotu vzdání úcty obětem a je zároveň vážným symbolem: "Zříkáme se minulého zla, odsuzujeme je a nechceme, aby se kdykoliv v budoucnosti opakovalo". Je to důležitý rituál. Hodnotu takových symbolických kroků, které posilují v občanech země usmíření minulých smutných událostí, nelze poměřovat jakýmsi přepočítáváním peněz. Vepřín v místech koncentračního tábora je vážným zneuctěním a náklady na jeho odstranění jsou v takovém případě nezbytné.

5/ Možná nám přitom uniklo, jak se to naříkání nad vepřínem a nad vepřovým masem podobá biblickému obrazu z doby putování pouští, kdy se lidu stýskalo po plných hrncích masa, které měl v egyptském otroctví

6/ Respektuji, že máte na pomník v Letech jiný názor. Své argumenty pro pomník a náležitou pietu jsem zde už vícekrát napsal, ale nikterak na Vás nevyžaduji, abyste se s nimi ztotožnil. Prostě máme rozdílné názory.

Mějte se hezky a děkuji za účast v diskusi.

0/0
12.9.2019 19:31

J45i28ř92í 61K18i34n12d53l 2538327273867

Tak hle popsal Let historik Nečas .Na fotografiích je patrné založení buněk na nízkých sloupcích vyzděných z cihel a rýhy pro odvod dešťové vody. Kapacita buňky byla 4 - 6 osob, ovšem v roce 1942 se v nich tísnilo nezřídka až 10 osob. V 6 buňkách byl ubytován personál tábora, 4 sloužily jako kancelář ředitele, správce, hospodáře, účetního, 2 jako skladiště, jako správkárna, ve 2 buňkách byla lékařská ordinace a ošetřovna a v dalších 2 strážnice a vězení. Kapacita nově zbudovaných velkých baráků činila 80 osob. Kuchyně byla rozdělena na 2 části, z nichž v jedné se vařilo pro personál a v druhém pro vězně. V táboře byly dílny (krejčovská, obuvnická a truhlářská), umývárna pro muže a ženy, prádelna, latríny, garáž a kůlna. Dále byla zřízena nemocnice, stáje nová věznice odvšivovací stanice. V areálu tábor a se nacházely 4 stožáry, na nichž byly zavěšeny petrolejové lampy k nočnímu osvětlení a prameny uvádějí také 4 strážní budky. Oplocená plocha tábora činila 6600 m. V roce 1942 byla vyhloubena druhá studna opatřená pumpou. Neoplocená část tábora zahrnovala administrativní budovu, 4 domky pro správní a dozorčí orgány umístěné podél cesty do Let, 2 vodní nádrže a taktéž 11210 m zemědělskou půdu sloužící k pěstování zeleniny a pastvě ovcí.

+1/0
11.9.2019 16:45

M50a65r76e97k 17T91r15i72z35u52l51j65a21k 8590546527627

Transporty protektorátních Romů lze rozdělit na dvě části. První byla tvořena transporty Romů žijících až dosud na svobodě, druhou část tvořily transporty sestavené z vězňů protektorátních cikánských táborů. Původním záměrem zřejmě bylo nejprve vypravit transporty sestavené z vězňů „cikánských táborů“. Epidemie tyfu, která vypukla v obou táborech, v Letech i v Hodoníně u Kunštátu, měla za následek přehodnocení tohoto plánu. Jako první měli být odvezeni Romové dosud žijící na svobodě. Jednalo se o Romy, kteří byli při soupisu na počátku srpna 1942 propuštěni na svobodu s policejní výstrahou, že se nesmějí bez povolení vzdalovat z místa pobytu. Od března 1943 začaly odjíždět transporty Romů z protektorátu. Poslední transporty se uskutečnily na počátku roku 1944.

Druhá fáze transportu protektorátních Romů byla tvořena dvěma hromadnými transporty z Let u Písku a z Hodonína u Kunštátu. Letský transport byl vypraven 7. května 1943 7. května 1943 a hodonínský 22. srpna 194322. srpna 1943. Po vypravení těchto transportů zůstala v protektorátu na svobodě pouze skupina zhruba 200 Romů propuštěných při sestavování transportů na základě povolení kriminální policie. Do budoucna se - podobně jako v Německu - zřejmě uvažovalo o nucené sterilizaci těchto osob.

+1/0
11.9.2019 17:35

M43a79r14e12k 11T27r64i53z38u57l64j44a74k 8960326317557

Cílem transportů protektorátních i dalších evropských Romů se stal tzv. cikánský tábor v úseku BIIe koncentračního tábora Osvětim II.-Birkenau. Ten byl zřízen na základě Himmlerova výnosu z 16. prosince 1942. První skupiny vězňů do něj přišly v únoru 1943 z Německa. Poté se začal tábor rychle plnit nově příchozími transporty.

Tábor měl rozměry 150 x 170 m. Na tomto prostoru bylo postaveno 32 dřevěných baráků bez jakékoliv izolace. Baráky byly projektovány pro 300-400 osob, ale v průběhu existence tábora se v nich tísnilo 1000-1200 osob. Na rozdíl od dalších částí osvětimského komplexu byly romské rodiny ubytovány dohromady. Na palandách o rozměrech 185 cm na délku a 280 cm na šířku se tísnilo v některých případech až 15 osob.

Po příjezdu do tábora byli Romové za nadávek a bití vyhnáni z vagonů a seřazeni do pětistupů, ve kterých byli odvedeni od vlaku do tábora. Po příchodu do tábora následovala společná koupel provázená posměšnými poznámkami esesáků. Pro mnohé Romy znamenalo společné koupání potupu, protože podle tradice by se žena neměla svlékat před cizími muži. Po koupeli obdrželi vězňové černý trojúhelník, který označoval tzv. asociály a který museli nosit přišitý na oděvu, protože na rozdíl od ostatních vězňů si směli ponechat civilní ošacení. Dále jim bylo na levé předloktí vytetováno číslo, které začínalo velkým písmenem „Z“ (něm. „Zigeuner“ - „cikán“).

0/0
11.9.2019 17:37

J75i21ř76í 57S81v30o96b78o87d48a 9955718163426

Naprosto souhlasím s Vaším názorem, že zlo se zamlčovat nesmí a že dílčí epidoza zla je svým obsahem tatáž totální nelidskost.

Zkusme se tedy stejným pohledem podívat také na jiná místa naší země, kde taktéž docházelo k projevům nelidskosti, a to přímo v obludných rozměrech.

To co Vy označujete ironicky jako "dojemnou starost o peníze", není rozhodně něco nepodstatného. Dnes víme, že výkup moderního vepřína, sanace a úprava celého areálu bude stát nejméně sedm set miliónů korun. To je opravdu mimořádná suma. Nyní jsme se z televize dozvěděli, že po objevu hřbitova obětí bude vyhlášena architektonická soutěž na pietní úpravu tohoto prostoru, takže náklady dále porostou.

A teď se zkusme podívat například na dnešní podobu koncentračního tábora v Litoměřicích, který byl propojen s neblaze proslulou nacistickou továrnou Richard. Jen v samotném koncentračním táboře Litoměřice zemřelo pět tisíc vězňů, dalších pět tisíc jich zemřelo přímo na Richardu. Jenže to jsou jen nejmenší odhady, které se opírají o potvrzené exhumace. Přímo na území litoměřického tábora bylo v roce 1946 vykopáno několik hromadných hrobů. Mrtvoly byly všude. Největší z hrobů obsahoval 723 těl (sedm set dvacet tři lidí). Celý prostor je doslova nasáklý krví obětí, které byly stříleny, věšeny, umláceny nebo utopeny v sudech. Současný stav? Jako by se tam nic nestalo. Chátrající areál kasáren, zbořeniny, křoviska, polnosti, na kterých roste řepka a kukuřice. Náklady na pietní úpravu těchto míst by byly diametrálně menší, než v Letech. A přitom se sotva najdou peníze na posekání trávy u nejviditelnějšího symbolu té hrůzy – komínu krematoria. V takzvaných Sudetech jsou stovky hromadných hrobů s desítkam tisíc obětí takzvaných transportů a pochodů smrti, některé z nich ještě ani nebyly přesně lokalizovány. Přímo přes místo, kde byli hromadně popraveni vězni z pochodu smrti u Žďárku, vede dálnice D8. A tak můžu pokračovat.

Je zcela legitimní se ptát – proč má takovou prioritu tábor v Letech?

+5/0
11.9.2019 10:46
Foto

V22l35a94d71i12m29í17r 62K27r79o36u10p59a 8917478391792

Víte, já si říkám, že kdybychom měli takto upravovat jak sám říkáte tak moc míst, kde docházelo k hrůzám od fašistů, že bychom asi jako stát ze svých daní platili jen tato pietní místa. Z tohoto pohledu bych byl klidně ochotný se smířit s tím, že by bylo vybráno jedno místo, které by bylo symbolem za všechny ostatní. Lidice už jsou profláknuté dávno, a dnes se začíná více mluvit právě o pracovních a jinak zaměřených táborech, které byly asi svým rozsahem menší, než byl Terezín, ale i tam umírali lidé. Kdyby to někdo postavil tak, že za ty všechny tábory a místa poprav a a dalších hrůz bude prostě vybrán a zkultivován kus země, kterému říkáme Lety u Písku, asi bych to vzal. Vyšlo by to stát levněji, když už je řeč o penězích a svůj účel by to splnilo.

+1/−1
11.9.2019 11:12

J49i45ř13í 96S36v72o36b43o30d21a 9645718463256

Chápu, jak to myslíte, ale mně jde spíše o to, že za tu obrovskou sumu, která bude použita pro pietní úpravu tábora v Letech, by například bylo možné opravdu důstojným způsobem pietně upravit právě ta místa, kde hrůzy nacismu překročily všechny myslitelné meze. A je jich opravdu hodně.

Pomníky má smysl stavět na místech, kde k tragédiím došlo, tedy tam, kde lidé trpěli a umírali. Je to logické. Už odnepaměti se lidé snažili posvětit místa, kde byla prolita krev. Tím více by to mělo platit o místech, kde jí bylo prolito opravdu hodně, a to navíc těmi nejděsivějšími způsoby, jaké si lze vůbec představit.

+2/0
11.9.2019 11:32

M18a35r59e37k 71T48r63i11z19u89l14j73a60k 8490566697697

Pane Svobodo, můj blog je věnován památce tábora v Letech. A zejména reaguje na nedávný objev tamních hrobů obětí. Tečka.

Vy máte na rozdíl ode mne patrně dobře nastudovanou problematiku koncentráku v Litoměřicích. Pak tedy o něm samostatně publikujte a mne prosím laskavě neúkolujte co mám nebo nemám dělat. Pakliže napíšete text o koncentráku v Litoměřicích a potřebě připomenout ho památníkem, budu to považovat za chvályhodný nápad. Nebudu Váš návrh zpochybňovat ani v diskusi reklamovat, proč se raději nestaráte třeba o tábor v Hodoníně u Kunštátu anebo o masakr v Javoříčku.

Děkuji za pochopení a přeji Vám hezký podvečer.

+1/0
11.9.2019 16:08

J17i48ř83í 94K61i25n38d48l 2738557253417

Vždyť v Letech tvořili cikáni 20 ž 30 procent internovných. S převahou etnicky cikánského obyvatelstva byl v provozu tábor Lety jeden rok od 2. 8 1942 do 6. 8. 1943. I v této době tam byli i Češi. Proč o nich se mlčí ??

+2/0
11.9.2019 16:42

M59a10r23e43k 84T73r83i31z53u73l83j63a17k 8840136837927

V červnu roku 1942 rozkázal protektorátní ministr vnitra Richard Bienert sepsat seznamy romských občanů, kteří byli následně postupně odvezeni do dvou tzv. Cikánských táborů. Jeden v Letech u Písku a druhý v Hodoníně u Kunštátu.

Tábor Lety měl kapacitu pouhých 300 lidí, ale reálný počet internovaných byl až 1 100 Romů. V malých ubikacích pro čtyři osoby jich v některých případech žilo i patnáct. V táboře žili zvlášt muži, ženy i děti. Zajímavé je, že celá akce byla organizována českými četníky. Ti měli za úkol všechny Romy sepsat na seznam, zatknout a dopravit do tábora. Oba tzv. Cikánské tábory měli plně na starosti jako ostraha. Některé paměti hovoří o nepříjemných zkušenostech, kdy čeští četníci svoje vězně šikanovali a týrali. Stejně tak se ale našli hrdinové, kteří podobné věci nerespektovali a snažili se pomoci. Faktem ale zůstává, že žádný protektorátní dozorce nebyl nikdy po válce potrestán. Někteří přeživší z táborů v Letech a Osvětimi tvrdí, že byli čeští dozorci dokonce krutější než Němci...

Tyfus nebo deportace?

Plánovaný zlom přišel v prosinci roku 1942, kdy Heinrich Himmler rozkázal deportaci všech Romů z Evropy do vyhlazovacích táborů, včetně těch z tábora Lety a "Hodonínku" (druhý tzv. Cikánský tábor na Moravě). Hned 3. prosince se tak na cestu do Auschwitz-Birkenau deportovalo prvních 94 Romů.

Situace se změnila na základě šílených hygienických podmínek v táboře. Mnohonásobně překročená kapacita internovaných Romů způsobila rychlé šíření epidemie tyfu. Paradoxně se tím zastavil veškerý transport do vyhlazovacích táborů. Lety tak byly pod přísnou karanténou. Během epidemie tyfu v táboře zemřelo kolem 300 lidí včetně velkého počtu malých dětí (kolem stovky). Peklo vystřídal ještě větší horor. Přeživší této hrůzy byli po epidemii ihned transportováni do Auchwitz-Birkenau na smrt. Koncentračním táborem Lety prošlo celkem 1 309 lidí, převážně Romů. V Letech celkově zemřelo 326 lidí a dalších 540 bylo vyhlazeno v plynových komorách.

+1/0
11.9.2019 18:01

M86a61r58e98k 67T90r86i81z17u32l31j75a43k 8840856157127

Pane Svobodo, můj blog je o Letech a o nedávném nálezu hrobů obětí. Nemohu zároveň řešit, proč někde jinde nevznikla iniciativa pro vybudování pomníku jiných smutný událostí z doby nacizmu.

Ty hroby se hledaly dlouho a konečně se našly. Už první výsledky archeologického průzkumu ukazují například pozůstatky mladé ženy s brutálně roztříštěnými kostmi tváře, což se mělo stát krátce před jejím úmrtím, čili je to patrně i příčina její smrti. Dále jsou tam nalézány také pozůstatky malých dětí.

Lidskost a úcta je jenom jedna a nedá se jen tak nějak jednoduše poměřovat penězi. Lety jsou památným místem nacistického zla a specificky památným místem holocaustu v jedné jeho odnoži, což byla rasisticky motivovaná selekce jedné skupiny občanů, jejich věznění v naprosto nelidských podmínkách a následně pak deportací do Osvětimi. V Letech byli "koncentrováni" lidé, celé rodiny i s malými dětmi, na základě jednoznačně rasistického klíče rozlišování

Vybudovat tam památník je správná věc.

Píšu o tom, že ty bolestné věci potřebují projít určitým rituálem usmíření. Rituály jednoduše patří k životu společnosti a v některých případech pomáhají uzdravit rány a smutné vzpomínky nebo bolest ze ztráty blízkých.

Pokud máte přesvědčení, že je třeba věnovat se jiným věcem, je to jistě pozitivní věc. Založte nějakou iniciativu, přesvědčte spoluobčany a můžete něco z toho začít prosazovat. Ale mezitím nechte prosím v klidu pracovat jiné lidi na přípravě památníku v Letech. Je naprosto nesmyslné a zbytečné házet klacky pod nohy té dobré věci, tak důležité pro uzdravování vědomí naší společnosti.

+1/0
11.9.2019 13:34

J51i98ř26í 90S53v27o34b92o35d32a 9615778913206

Pane Trizuljaku, já nezpochybňuji utrpení obětí tábora v Letech. Ani žádným způsobem nikomu nebráním v tom, aby pracoval na památníku v Letech, natož abych někomu házel "klacky pod nohy". To je z Vaší strany velmi nefér argumentace.

To, co jsem popsal já, jste ve svém příspěvku označil jako "jiné věci". Vy sám chcete, aby se to nazývalo pravým jménem, tak proč tomu říkáte "jiné věci"? Koncentrák v Litoměřicích i hromadné hroby nacistických pochodů smrti v Sudetech jsou ukázkou stejné "totální nelidskosti", kterou oprávněně odsuzujete ve svém článku.

Říkáte, že "lidskost a úcta je jenom jedna a nedá se jen tak nějak jednoduše poměřovat penězi". S tím naprosto souhlasím, jenže náklady na vybudování pietního místa v Letech nejsou nic virtuálního. Jsme svědky toho, jak se tyto náklady šplhají k jedné miliardě korun. A to není suma, která se dá ignorovat slovy, že "lidskost a úcta se nedá poměřovat penězi". To bychom pak nemuseli pořádat sbírky na pomoc nemocným nebo lidem v nouzi, kteří potřebují pomoc právě teď, protože právě teď žijí.

Proto je v této souvislosti také zcela legitimní se ptát, jaké adekvátní prostředky bychom měli věnovat místům, kde nezahynuly stovky obětí, ale desetititíce, a kde navíc brutalita jejich vrahů přesáhla všechny meze toho, co si lze představit pod pojmem brutalita. Zdůrazňujete potřebu "rituálů usmíření". Jakými rituály by tedy musel projít prostor bývalého koncentráku v Litoměřicích, jehož prostor je krví obětí doslova prosáklý?

Nabádáte mě, abych "přesvědčil spoluobčany". Právě o to se snažím.

+2/0
11.9.2019 14:55

M26a21r56e30k 37T90r47i33z77u60l64j92a63k 8670196967537

Pane Svobodo, můj blog je o památce tábora v Letech a k jeho napsání mě inspiroval nedávný objev hrobů tamních obětí. Mluvím o potřebě usmíření. TO JE TÉMA MÉHO BLOGU. Tečka

Děkuji za pochopení

přeji hezký podvečer

+1/0
11.9.2019 16:44

M55a72r69t61i34n33a 38M93o97u89d88r69á 7470413196479

Co jste komu udělal, že se musíte usmiřovat?

+1/0
11.9.2019 19:08

J69i96ř52í 15K89i87n24d23l 2818617843817

Čerpáte z televize ČT a konkrétně s pořadu Repotéři ČT, což je bulvár nejhorší zrna snůžka lží a demagogie. Nikdo neprokázal, že by v táboru v Letech docházelo k takovému násilí při které by někdo zemřel. Ty hroby jsou hroby osob, které v táboře zemřely na tyfus.To byl důvod, proč byl tábor spálen a zrušen Vězeňský pracovní tábor v Letech byl podle vědecké interpretace místem utrpení a lidských tragédií, ale nebyl místem holocaustu. . Z 1 300 vězňů prokazatelně zemřelo na nedostatečnou hygienu, či špatnou stravu 362 lidí 30 dětí zemřelo..

+2/−1
11.9.2019 16:59

M15a56r37e50k 30T41r73i62z78u38l63j35a73k 8240806637967

Transporty protektorátních Romů lze rozdělit na dvě části. První byla tvořena transporty Romů žijících až dosud na svobodě, druhou část tvořily transporty sestavené z vězňů protektorátních cikánských táborů. Původním záměrem zřejmě bylo nejprve vypravit transporty sestavené z vězňů „cikánských táborů“. Epidemie tyfu, která vypukla v obou táborech, měla za následek přehodnocení tohoto plánu. Jako první měli být odvezeni Romové dosud žijící na svobodě.

Jednalo se o Romy, kteří byli při soupisu na počátku srpna 1942 propuštěni na svobodu s policejní výstrahou, že se nesmějí bez povolení vzdalovat z místa pobytu. Od března 1943 začaly odjíždět transporty Romů z protektorátu. Poslední transporty se uskutečnily na počátku roku 1944.

Druhá fáze transportu protektorátních Romů byla tvořena dvěma hromadnými transporty z Let u Písku a z Hodonína u Kunštátu. Letský transport byl vypraven 7. května 1943 7. května 1943 a hodonínský 22. srpna 1943. Po vypravení těchto transportů zůstala v protektorátu na svobodě pouze skupina zhruba 200 Romů propuštěných při sestavování transportů na základě povolení kriminální policie. Do budoucna se - podobně jako v Německu - zřejmě uvažovalo o nucené sterilizaci těchto osob.

0/0
11.9.2019 17:42

M13a46r85e11k 23T35r13i82z33u38l74j19a72k 8570876467367

Transporty protektorátních Romů lze rozdělit na dvě části. První byla tvořena transporty Romů žijících až dosud na svobodě, druhou část tvořily transporty sestavené z vězňů protektorátních cikánských táborů. Původním záměrem zřejmě bylo nejprve vypravit transporty sestavené z vězňů „cikánských táborů“. Epidemie tyfu, která vypukla v obou táborech, měla za následek přehodnocení tohoto plánu. Jako první měli být odvezeni Romové dosud žijící na svobodě.

Jednalo se o Romy, kteří byli při soupisu na počátku srpna 1942 propuštěni na svobodu s policejní výstrahou, že se nesmějí bez povolení vzdalovat z místa pobytu. Od března 1943 začaly odjíždět transporty Romů z protektorátu. Poslední transporty se uskutečnily na počátku roku 1944.

Druhá fáze transportu protektorátních Romů byla tvořena dvěma hromadnými transporty z Let u Písku a z Hodonína u Kunštátu. Letský transport byl vypraven 7. května 1943 a hodonínský 22. srpna 1943. Po vypravení těchto transportů zůstala v protektorátu na svobodě pouze skupina zhruba 200 Romů propuštěných při sestavování transportů na základě povolení kriminální policie. Do budoucna se - podobně jako v Německu - zřejmě uvažovalo o nucené sterilizaci těchto osob.

0/0
11.9.2019 17:43

M79a72r85e15k 46T18r65i10z74u22l18j15a78k 8200256377177

;-D;-D;-D Dávám pro jistotu dvakrát,aby se nikdo nemohl tvářit, že to zde nebylo zveřejněno ;-D;-D;-D

0/0
11.9.2019 17:45

M44a53r28t81i40n44a 28M44o51u30d58r35á 7700923206179

To by někdo udělal? Proč, vždyť význam blogů je zanedbatelný a význam diskusí pod nimi prakticky žádný

+1/0
11.9.2019 19:11

Smazaný příspěvek

Příspěvek byl odstraněn autorem blogu. Opakované vložení může být smazáno redakcí.

S90t82a46n44d61a 61N25o37v75á51k 8429923756414

:-)......patří pod Jiřího Svobodu !

0/0
11.9.2019 22:50

J55i37ř73í 20Ř95e72z19n60í37k 4402922393145

Jak by se to kočovné obyvatelstvo mohlo dostat k potravinovým lístkům, které byly přidělovány podle místa stálého bydliště. A vzhledem k tomu, že nešlo nic koupit na volném trhu, je jasné, že by si přidělované potraviny muselo ukrást.

Já jenom, že původní idea umístění kočovného obyvatelstva mohla mít tento záměr, a proto byla pro české obyvatelstvo akceptovatelná. Za tím nic více nemuselo být, žádný rasismus atd. V to, co se to zvrhlo i třeba samovolně, je něco jiného.

+1/−2
11.9.2019 10:05

M61a37r35e63k 25T45r95i28z81u84l44j77a40k 8900896557757

V červnu roku 1942 rozkázal protektorátní ministr vnitra Richard Bienert sepsat seznamy romských občanů, kteří byli následně postupně odvezeni do dvou tzv. Cikánských táborů. Jeden v Letech u Písku a druhý v Hodoníně u Kunštátu.

Tábor Lety měl kapacitu pouhých 300 lidí, ale reálný počet internovaných byl až 1 100 Romů. V malých ubikacích pro čtyři osoby jich v některých případech žilo i patnáct. V táboře žili zvlášt muži, ženy i děti. Zajímavé je, že celá akce byla organizována českými četníky. Ti měli za úkol všechny Romy sepsat na seznam, zatknout a dopravit do tábora. Oba tzv. Cikánské tábory měli plně na starosti jako ostraha. Některé paměti hovoří o nepříjemných zkušenostech, kdy čeští četníci svoje vězně šikanovali a týrali. Stejně tak se ale našli hrdinové, kteří podobné věci nerespektovali a snažili se pomoci. Faktem ale zůstává, že žádný protektorátní dozorce nebyl nikdy po válce potrestán. Někteří přeživší z táborů v Letech a Osvětimi tvrdí, že byli čeští dozorci dokonce krutější než Němci...

Tyfus nebo deportace?

Plánovaný zlom přišel v prosinci roku 1942, kdy Heinrich Himmler rozkázal deportaci všech Romů z Evropy do vyhlazovacích táborů, včetně těch z tábora Lety a "Hodonínku" (druhý tzv. Cikánský tábor na Moravě). Hned 3. prosince se tak na cestu do Auschwitz-Birkenau deportovalo prvních 94 Romů.

Situace se změnila na základě šílených hygienických podmínek v táboře. Mnohonásobně překročená kapacita internovaných Romů způsobila rychlé šíření epidemie tyfu. Paradoxně se tím zastavil veškerý transport do vyhlazovacích táborů. Lety tak byly pod přísnou karanténou. Během epidemie tyfu v táboře zemřelo kolem 300 lidí včetně velkého počtu malých dětí (kolem stovky). Peklo vystřídal ještě větší horor. Přeživší této hrůzy byli po epidemii ihned transportováni do Auchwitz-Birkenau na smrt. Koncentračním táborem Lety prošlo celkem 1 309 lidí, převážně Romů. V Letech celkově zemřelo 326 lidí a dalších 540 bylo vyhlazeno v plynových komorách.

0/0
11.9.2019 18:04

M28a81r47t33i48n73a 89M92o61u29d26r44á 7160273616239

Richard Bienert byl dědeček Terezie jungrové - Kaslové, co se se Zemanem soudí o Peroutku, svého druhého dědečka.

+2/0
11.9.2019 19:13
Foto

V38l76a63d84i58m79í72r 59K95r48o20u21p95a 8677948551742

Já jsem si uvědomil jednu zajímavou věc. Možná se mýlím a jen jsem nebyl správně informován, ale není divné, že v dobách socialismu, kdy komunisti nenechali na fašistech nit suchou (samozřejmě v tomto případě právem), že jsem o tom táboře v letech u Písku nikdy neslyšel, nečetl, ani neviděl v nějakém dokumentu o té době. Já ani trochu nezpochybňuju jeho existenci a funkci ve fašistické mašinerii smrti, jen si říkám, jak je to možné, že se o něm veřejnost dozvěděla až X - let po pádu komančů?

+3/0
11.9.2019 9:47
Foto

V78l59a29d79i17m23í27r 24K67r56o49u50p52a 8137348241972

Oprava - v Letech u Písku...

0/0
11.9.2019 9:47
Foto

V32l76a72d41i18m71í42r 95K79r44o49u75p94a 8387518521132

Ještě jen doplním - srovnejme si situaci kolem tábora v Letech třeba se situací v Lidicích, nebo v Ležácích, o kterých jsme se učili ve škole, stále jsme v době socialismu všichni věděli, o co tam šlo a co se tam stalo, ale v případě tábora v Letech - nic, ticho po pěšině. Proč - ptám se?

+2/0
11.9.2019 9:53

P97e55t29r 27B57u41r23i18a62n 4501316164928

Protože takových byly desítky? Že by to bylo tím?

+1/0
11.9.2019 10:02
Foto

V49l64a90d78i20m62í41r 65K25r19o97u72p24a 8737618321882

To nevím, ale proč jsme slyšeli a četli tak maximálně o Terezínu a víc ani ťuk? Já fakt nic nezpochybňuju, jen mi to připadá divný.

+2/0
11.9.2019 10:44

J46i85ř19í 86K86i25n25d34l 2188137203187

Pracovních táborů pro potřeby válečného hospodářství s lacinou pracovní silou vzniklo na území protektorátu 600 a z toho 52 pobočných koncentračních táborů, třeba pobočka tábora Osvětim. Co o nich víme. Lety byl původně pracovní tábor, kam byla umísťovaná majoritní společnost.Cikáni tvořili asi 10–25 % internovaných. Tábor v Letech s převahou etnicky cikánského obyvatelstva byl v provozu jeden rok (od 2. 8 1942 do 6. 8. 1943).

+4/0
11.9.2019 10:09

M29a34r55e86k 92T57r33i60z69u30l48j41a93k 8780306737397

V červnu roku 1942 rozkázal protektorátní ministr vnitra Richard Bienert sepsat seznamy romských občanů, kteří byli následně postupně odvezeni do dvou tzv. Cikánských táborů. Jeden v Letech u Písku a druhý v Hodoníně u Kunštátu.

Tábor Lety měl kapacitu pouhých 300 lidí, ale reálný počet internovaných byl až 1 100 Romů. V malých ubikacích pro čtyři osoby jich v některých případech žilo i patnáct. V táboře žili zvlášt muži, ženy i děti. Zajímavé je, že celá akce byla organizována českými četníky. Ti měli za úkol všechny Romy sepsat na seznam, zatknout a dopravit do tábora. Oba tzv. Cikánské tábory měli plně na starosti jako ostraha. Některé paměti hovoří o nepříjemných zkušenostech, kdy čeští četníci svoje vězně šikanovali a týrali. Stejně tak se ale našli hrdinové, kteří podobné věci nerespektovali a snažili se pomoci. Faktem ale zůstává, že žádný protektorátní dozorce nebyl nikdy po válce potrestán. Někteří přeživší z táborů v Letech a Osvětimi tvrdí, že byli čeští dozorci dokonce krutější než Němci...

Tyfus nebo deportace?

Plánovaný zlom přišel v prosinci roku 1942, kdy Heinrich Himmler rozkázal deportaci všech Romů z Evropy do vyhlazovacích táborů, včetně těch z tábora Lety a "Hodonínku" (druhý tzv. Cikánský tábor na Moravě). Hned 3. prosince se tak na cestu do Auschwitz-Birkenau deportovalo prvních 94 Romů.

Situace se změnila na základě šílených hygienických podmínek v táboře. Mnohonásobně překročená kapacita internovaných Romů způsobila rychlé šíření epidemie tyfu. Paradoxně se tím zastavil veškerý transport do vyhlazovacích táborů. Lety tak byly pod přísnou karanténou. Během epidemie tyfu v táboře zemřelo kolem 300 lidí včetně velkého počtu malých dětí (kolem stovky). Peklo vystřídal ještě větší horor. Přeživší této hrůzy byli po epidemii ihned transportováni do Auschwitz-Birkenau na smrt. Koncentračním táborem Lety prošlo celkem 1 309 lidí, převážně Romů. V Letech celkově zemřelo 326 lidí a dalších 540 bylo vyhlazeno v plynových komorách.

0/0
11.9.2019 18:03

J63i83ř88í 57Ř91e30z81n73í97k 4702432273485

Byly za hlubokého socialismu publikovány práce jednoho historika, tuším Nečase, z jehož poznatků dodnes vycházíme.

+1/−1
11.9.2019 10:07
Foto

V55l78a51d18i32m87í25r 98K25r12o28u15p49a 8907178671772

Ale určitě informace o Letech nebyly v té době nijak masově prezentované.

+1/0
11.9.2019 10:45

J63i36ř98í 35Ř91e10z91n13í78k 4432472283245

To je těžké, čemu říkáte MASOVĚ PREZENTOVANÉ. Tehdy se předpokládalo, že čtenáři si aktivně budou vyhledávat informace, nebo alespoň na ně narazí nosem třeba zde Žijeme jejich odkazem: Protifašistický odboj na Blanensku a Boskovicku, vyšlo v r. 1985.

0/0
11.9.2019 16:54

J92i96ř60í 44Ř37e47z49n90í98k 4862352203495

Já vám k tomu mohu ještě říci tolik někdy na přelomu 70.-80. let jsem si přečetl stať v jednom sborníku, která vysvětlovala, že naše problémy s Romy vyplývají z toho, že se nejedná o naše české Romy, ale o původem rumunské Romy, kteří se dostali na východní Slovensko, když utíkali před Rudou armádou.

Takže věděl jsem, že naše Romy vyhubil Hitler, že to bylo konkrétně v Letech u Písku, nebo v Hodoníně, tak to už jsem asi nevěděl.

+1/0
11.9.2019 18:41

J89i91ř95í 57K92i44n34d16l 2708567903377

Vězeňské pracovní tábory pro asociály budovala protektorátní administrativa za nacistické okupace. Přihlédla k potřebám levné pracovní síly schwarzenberských lesních a zemědělských podniků i dalších vlastníků a v srpnu 1940 zřídila v Letech u Mirovic vězeňský pracovní tábor. Cikáni tvořili asi 10–25 % internovaných. V roce 1942 se nacistická rasová vyhlazovací politika zaměřila také na cikánské obyvatelstvo. 10. 7. 1942 byl vydán výnos o „ potírání cikánského zlořádu“. Cikánskou otázku v protektorátu měla v kompetenci nacistická okupační správa (konkrétně ředitel kriminální policie v protektorátu důstojník SS Friedrich Sowa a další), která úkolovala protektorátní správu na pokyny z Berlína. Protektorátní úřady nemohly rasovou politiku vůči cikánskému obyvatelstvu protektorátu řešit, protože nacisty nebylo uznáno české árijství. Nicméně Němci využívali podřízenou protektorátní správu a její české zaměstnance k ostraze a provozu tábora v Letech, který byl změněn na sběrný tábor pro cikány a necikánské kočovníky a tuláky. Tábor v Letech s převahou etnicky cikánského obyvatelstva byl v provozu jeden rok (od 2. 8 1942 do 6. 8. 1943).

+3/0
11.9.2019 9:46

P16e87t58r 21B74u93r80i73a18n 4411706244228

Proč tady neustále tapetujete celé pasáže z odkazů? Normálně myslící člověk si pár odkazů dané tématiky přečte, utvoří si vlastní názor a s ním jde potom do diskuze, kde argumentuje vlastními slovy. To jste se teprve dnes ráno naučil kopírovat, nebo co?

Anebo snad máte dojem, že my ostatní jsme úplně blbí a nikdy jsme si o Letech žádná pojednání nepřečetli a je nám třeba otevřít oči?

+1/0
11.9.2019 10:02

J84i28ř18í 66K88i41n28d61l 2828687303877

Já jsem si jej po přečtení několika historických studií udělal. O tábor v Letech se zajímám od doby co jej vytáhl Havel na světlo . Z toho co jsem si přečetl jsem si udělal výtah.To, že jste blbí si nemyslím, ale papouškujete stále dokola co vám předložila ČT. Neuvědomujete si, že to byl tábor pro Čechy a Romové tam měli převahu pouze jeden rok, ale i mezi nimi byli Češi. Pak byl tábor spálen. V Kunštátu byl cikánský tábor, který znamenal pro cikány peklo a tam byli i přesunuti Cikáni z Let, pokud nestačili utéct. O něm je ticho.

+2/0
11.9.2019 10:45

M66a58r29e20k 57T14r64i42z82u53l78j28a13k 8420386167107

Pane Kindle, v odkazech, které cituji v mém textu, je popis situace v obou táborech (V Letech ̈i v Hodoníně u Kunštátu). Nemá smysl, abych to všude možně tapetoval pětkrát. Čtenář, který se o problematiku v blogu nastolenu zajímá a chce se k ní vyjádřit, si může sám odkazy otevřít a podívat se do nich. Od toho se do článku dávají. Jak z Let u Písku tak z Hodonína u Kunštátu měly být provedeny transporty do Osvětimi už v roce 1942, Což se neuskutečnilo kvůli epidemiím tyfu v obou táborech. Ty epidemie vypukly zhruba ve stejnou dobu a nejpravděpodobnější příčinou byla vysoká koncentrace lidí v naprosto nelidských podmínkách. Proto došlo k nově zorganizované akci deportace až v roce 1943. JENŽE TO VŠECHNO JE V MÉM BLOGU JIŽ POPSÁNO ANEBO JE TO OBSAHEM VLOŽENÝCH ODKAZŮ. Proč bychom měli furt dokola točit popisy, které sem již jednou vloženy byly?

0/0
11.9.2019 16:26

P90e85t37r 62B74u49r64i16a13n 4381286834368

To, že jste blbí si nemyslím, ale papouškujete stále dokola co vám předložila ČT. Neuvědomujete si, že to byl tábor pro Čechy a Romové tam měli převahu pouze jeden rok, ale i mezi nimi byli Češi. ...

--------------

Jak říkám, my co tady diskutujeme, tak jsme si o tématu opravdu něco přečetli. Kde v blogu čtete, že to byl tábor jen pro romy? A kde to čtete v mých příspěvcích? Já bych řekl, že jste si vy sám ve své hlavě vystavěl nějaký nesmyslný konstrukt a toho se držíte. A pak někoho poučujete, že prý jen papouškuje. Papouškujete vy.

+1/0
12.9.2019 9:42

M24a12r31e57k 98T54r25i67z15u13l52j39a84k 8690266867187

R^

0/0
12.9.2019 10:32

J88i85ř12í 92K77i64n76d58l 2818877123327

Genocida je plánované a chladnokrevné vyhlazení určité skupiny lidí z povrchu zemského. V Letech k tomu nedocházelo. Lety nebyly určeny k plánovanému a chladnokrevného vyhlazování cikánů, ale jako pracovní tábor. To, co se tam odehrálo, nebylo plánované.V České republice se nacházejí místa, kde docházelo k mučením a popravám českých občanů a občanů z jiných zemí, kteří umírali za nelidských podmínek. Pracovních táborů pro potřeby válečného hospodářství s lacinou pracovní silou vzniklo na území protektorátu 600 a z toho 52 pobočných koncentračních táborů, třeba pobočka tábora Osvětim. Místa nyní slouží ke zcela jiným účelům, jež by bylo možné rovněž považovat za dehonestující. V Brně Žabovřeskách existují dodnes plně funkční studentské Kounicovy koleje, v jejichž prostorách bylo popraveno či jinak usmrceno cca 1300 lidí. Přesto je objekt využíván k bydlení a veselému životu studentů a smutnou historii připomíná jen pamětní deska. Podobné je to v kulturním domě v Březové nad Svitavou, kde se dnes konají zábavy. Tento dům sloužil jako internační tábor pro vojáky Rudé armády, kde jistě nevládla žádná idyla.

+3/0
11.9.2019 9:42

P48e24t77r 39B88u74r23i50a53n 4601496134778

Článek netvrdí, ani nepojednává o genocidě! Přestaňte už ze sebe dělat kašpara! Článek je o nacistickém lágru! Vaše křečovitá snaha je stejná, jako byste na bolševickém gulagu dokazoval, že to nebyl vyhlazovací tábor (a tedy o nic extra nešlo).

Něco jiného, z pohledu rozdělení a účelu, jsou vyhlazovací tábory, pracovní tábory, popraviště (Kounicovy koleje), zajatecké tábory, koncentrační tábory, gulagy apod. Vy bagatelizujete nacistický lágr tím, že nebyl vyhlazovací, a tedy o nic moc nešlo. Odporné!

+1/0
11.9.2019 9:53

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz